Πώς το παιδί να μην μείνει πίσω στις γιορτές;

 Ένα ιδιαίτερο άγχος τόσο απο την πλευρά των γονέων όσο και των καθηγητών είναι πώς θα μπορέσει το παιδί να διατηρήσει μια επαφή με τα του σχολείου στο διάστημα των διακοπών των Χριστουγέννων. Κάποτε ένας καθηγητής μου μού είχε πει πως όταν οι μαθητές κάθονται, εκείνοι σαν άλογα κούρσας αγωνίζονται προκειμένου να εξασφαλίσουν υλικό για μας. Και είχε δίκιο. Τώρα που ήρθε η στιγμή να αποφορτιστούν οι μικροί δρομείς, εμείς πρέπει να ακονίσουμε τα όπλα μας και να δημιουργήσουμε πρωτίστως το κλίμα και δευτερευόντως το υλικό. 

Το Σάββατο, 19/12 η Βίβιαν Ταρτσουνά κι εγώ (Φρέρια Παπαθανασίου) συζητήσαμε live και καταθέσαμε τις ιδέες μας για το πώς μπορούν τα παιδιά μας και οι μαθητές μας να μη μείνουνε πίσω κατά τη διάρκεια των γιορτών, καθώς ένεκα καραντίνας οι δυνάμεις και οι διαθέσεις πλέον είναι ολικά διαφοροποιημένες. Ας δούμε όμως αναλυτικά ποιους τρόπους σας προτείναμε και μεθόδους υλοποίησης αυτών. 

Για τους μαθητές δημοτικού

  1. Μπορείτε να δουλέψετε με το διαδικτυακό όπλο του "Liveworksheet", όπου συνδέετε μέσω ενός επιλεγμένου κοινωνικού δικτύου και δημιουργείτε τα δικά σας διαδραστικά διαγωνίσματα και φύλλα εργασίας. Αυτό που σας προσφέρει είναι πρακτικά η εξοικονόμηση χρόνου καθώς εισάγεται μια φορά μόνο τις ενδεικνυόμενες απαντήσεις και οι διορθώσεις γίνονται αυτόματα στο τέλος, όταν το παιδί πατήσει στο τέλος της σελίδας την αντίστοιχη επιλογή. Ασφαλώς το παιδί ελέγχεται στις γνώσεις που εσείς θέλετε να το εξετάσετε αλλά το κάνει με έναν τρόπο πιο οικείο, αφού η πληκτρολόγηση γι΄αυτά είναι πιο εύκολη απο το χειρόγραφο.
  2. Επίσης για επιπλέον υλικό μπορείτε να επισκεφτείτε τον ιστότοπο "thrania.com" όπου θα εντοπίσετε πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό συμπεριλαμβανομένων και βίντεο, αφισών ή πρόσθετου υλικού για ιδία χρήση και καθοδήγηση. 
  3. Μην ξεχνάτε πως τα μικρότερα παιδιά βαριούνται εύκολα. Κάντε την καθημερινή επανάληψη λίγο πιο διασκεδαστική μέσα απο κρυπτόλεξα, αρκτικόλεξα ή ακόμα και τραγούδια που θα δημιουργήσετε ή θα βρείτε έτοιμα στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα ένα όμορφο δείγμα δουλειάς - που μας προτείνατε και πολλοί απο εσάς- είναι τα Λάχανα και Χάχανα. 
  4. Ασφαλώς μπορείτε να μείνετε και στους πιο κλασικούς τρόπους επανάληψης, μέσα απο πακέτα ασκήσεων ειδικά διαμορφωμένα ανάλογα με την ύλη σας.  

Για τους μαθητές γυμνασίου και λυκείου

  1. Εννοείται και πως στην ηλικιακή κατηγορία αυτή μπορείτε να ανατρέξετε σε μεθόδους όπως το διαδικτυακό ασκησιολόγιο μέσω του Liveworksheet και να διαμορφώσετε επαναληπτικές ασκήσεις με επιλογές όπως σύνδεση πληροφοριών ή πολλαπλή επιλογή κ.α 
  2. Μη φοβηθείτε να παροτρύνετε τα παιδιά να απέχουν απο το διάβασμα για λίγες μέρες. Προτιμήστε να αφήσουνε κενή μια βδομάδα, αυτή μεταξύ της 23ης του Δεκέμβρη και της 30ης του ίδιου μήνα, προκειμένου να ενεργοποιηθούν ουσιαστικότερα την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου. 
  3. Μπορείτε να ανατρέξετε στα σχολικά εγχειρίδια, ακόμα και το Ανθολόγιο, που δίνεται και στις τρεις σχολικές βαθμίδες και να επιλέξετε αποσπάσματα κειμένων για να διαβάσει το παιδί, ή ακόμα καλύτερα να το προτρέψετε να επιλέξει εκείνο. Ξεκουράζει το πνεύμα του παράλληλα όμως λαμβάνει και τα πρέποντα ερεθίσματα. Ασφαλώς γονείς και καθηγητές μπορείτε έπειτα απο την ανάγνωση να ζητήσετε να γίνει μια περίληψη, σκιαγράφηση προσώπων, ηθογράφηση κ.ο.κ. 
  4. Προτιμήστε και ένθετα εφημερίδων. Σε εβδομαδιαία βάση στις κυριακάτικες εφημερίδες δίνονται και κάποια βιβλία είτε λογοτεχνικά, είτε συλλογές, είτε γενικού ενδιαφέροντος. Μην απαρνείστε πηγές έμπνευσης για το παιδί και αξιοποιήσιμο υλικό. 
  5. Ένας πιο δημιουργικός τρόπος επανάληψης είναι να ζητήσετε από τους μαθητές ή τα παιδιά σας να αναπαραστήσουν μια σκηνή απο μια τραγωδία ή τα ομηρικά έπη. Ειδικά στις τρεις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου που διδάσκονται την Οδύσσεια, την Ιλιάδα και την Ελένη, μπορείτε κάλλιστα να ζητήσετε απο τα παιδιά να οπτικοποιήσουν τη γνώση. Ανεβάστε μια παράσταση με πρωταγωνιστή το παιδί, να σας εξηγήσει εκείνο απο την πλευρά του Τηλέμαχου, γιατί αναθάρρησε μόλις συναντήθηκε με τη θεά Αθηνά. 
  6. Ασφαλώς και σε αυτήν την ηλικιακή κατηγορία -και μάλιστα με μεγαλύτερη ευκολία- μπορείτε να δημιουργήσετε παζλ πληροφοριών, κρυπτόλεξα, αρκτικόλεξα, πίνακες συμπλήρωσης κενών, προτάσεις Σωστού/Λάθους.
  7. Παίξτε Scrabble. Επιλέξτε ένα μάθημα, μια θεματική ενότητα , ένα κεφάλαιο και δημιουργήστε λέξεις που να αφορούν αποκλειστικά και μόνο τα παραπάνω. 
  8. Παραδώστε στους μαθητές σας ψηφιοποιημένο εποπτικό υλικό, πιο σχεδιαγραμματικό και διαβαθμιζόμενης δυσκολίας. Δεν χρειάζεται να επαναλαμβάνετε ξανά όλα όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Επιλέξτε να τονίσετε τα σημαντικά και να εστιάσετε στην ουσία της γνώσης. 
  9. Ζητήστε απο το παιδί να σας παρουσιάσει το μάθημα που έκανε επανάληψη, να σας το διδάξει και να σας θέσει ερωτήσεις σαν να είστε εσείς οι μαθητές. 
  10. Σε πλατφόρμες όπως το Netflix και το Cosmote TV υπάρχουν πολυάριθμες σειρές, ντοκιμαντέρ και ταινίες οι οποίες μπορούν να προσφέρουν γνώσεις. Για παράδειγμα, ειδικά όσα παιδιά πηγαίνουν στην Πρώτη Γυμνασίου μπορούν να δουν μια σειρά τριών μόλις επεισοδίων, " Η ζωή στην αρχαία Ελλάδα" και να κατανοήσουν πληρέστερα τί είναι αυτό που λέμε "οι αρχαίοι". 
Μην ξεχνάμε πως τα παιδιά είναι αυτά που έχουν πληγεί περισσότερο λόγω της παρούσας κατάστασης. Το σχολικό περιβάλλον δεν συνεπάγεται μόνο εξάωρα μαθήματα και διαγωνίσματα, αλλά και φίλους, γέλια, αστεία και πλάκες. Ας δώσουμε χώρο και χρόνο, ας τα απελευθερώσουμε λίγο απο τον βραχνά της υποχρεωτικής επανάληψης και ας διαχειριστούμε την κατάσταση πιο διπλωματικά. 

Και ας μην ξεχνάμε πως "Τα παιδιά χρειάζονται περισσότερα πρότυπα, παρά κριτικές". Δείξτε τους τον δρόμο, φωτίστε τη διαδρομή, πιάστε τους το χέρι και θα ακολουθήσουν. 





Για να δεις το Live του Σαββάτου μπορείς να συνδεθείς στο Instagram και να αναζητήσεις το αποθηκευμένο βίντεο είτε στο @socializing_by_a_phil είτε στο @proper_education.gr. 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΥΝΤΑΞΗ: Αρχαία-Γυμνάσιο

Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΣΗΜΕΙΩΣΕΩΝ

Η δοτική στα Νέα Ελληνικά